Видатний художник, філософ, учений-природознавець, дослідник культури Індії, всесвітньо відомий педагог і громадський діяч
С.М. Реріх, який брав найактивнішу участь у започаткуванні однієї з провідних шкіл Індії
(створена в 1967 р. на основі ідей індійського мислителя Ауробіндо Гхоша і розташована в Бангалорі),
говорив про неї так: «На досвіді нашої школи я бачу: те, що дається на самому початку життя, закарбовується в людині назавжди.
<...> Чим ми відрізняємося від інших шкіл? Впроваджуємо етичне навчання, закладаємо етичні принципи.
Ми намагаємося з самого початку вести молоде покоління шляхом сходження». Святослав Миколайович вважав,
що «життя – це служіння, треба вміти вибрати в ньому те, що допомагає нам наблизитися до досконалості».
У бангалорській школі найважливіша роль відводиться естетичному розвитку учнів,
розумінню краси у всіх її аспектах, внесенню Прекрасного у всі прояви життя. Викладачі максимально орієнтують учнів
на самовиховання і самоосвіту, щоб діти могли відкрити і реалізувати свій шлях досягнення Ідеалів краси.
Ця школа – справжній храм краси, потопаючий в зелені, наповнений пахощами квіткових ароматів.
На першому поверсі, у внутрішньому дворику, – справжній сад, в якому багато троянд. У саду стоять дві стародавні
кам'яні скульптури з індійського храму. На всіх поверхах, на стінах, репродукції картин М.К. і С.М. Реріхів та інших художників.
Там є зображення красивих видів природи, зоряного неба, квітів, дітей і тварин. Є спеціальний стенд,
на котрому вивішують вирізки з журналів і газет про останні наукові відкриття і досягнення.
На початок сторінки
На першому поверсі біля приймальні зберігаються подарунки зі всього світу. Тут же стоїть невеликий столик, на ньому ваза з квітами,
книга, папір і олівці. Тут у вільний час можна попрацювати. Така природна, вільна і повна довірою атмосфера зближує людей.
У всіх коридорах і класах є дошки, на яких кольоровою крейдою раз на тиждень пишуться вислови етично-філософського змісту,
наприклад:
«Чим вища мета людини, тим кращі її вчинки, тим краща людина»,
«Головне – не стати кращим від інших, а стати кращим за себе вчорашнього»,
«Змініть себе, якщо ви хочете змінити весь світ»,
«Ви повинні гамувати думки про тих, про кого ви не можете думати добре»,
«Перемагай з любов’ю – і ти переможеш все»,
«Шукай радісно – і все дасть відповідь тобі»,
«Є межа для слів, та немає меж для відчуттів і місткості серця»,
«Мовчання – це велике мистецтво вести бесіду»,
«Ми завжди оточені тим, про що думаємо»,
«Істина – єдине джерело мужності»,
«Завжди будемо пориватися до Прекрасного».
Читаючи ці вислови великих людей, діти мають можливість самостійно або разом з вчителем подумати і збагатити свідомість
мудрими думками. Крім того діти ведуть щоденники, в яких є сторінка для запису власних висловів і тих, що сподобалися.
З дітьми регулярно проводять етичні бесіди. Вони пишуть домашні завдання, в яких міркують про життя і смерть, добро і зло,
мужність і легкодухість. Всім дітям радять протягом дня проводити одну годину в мовчанні.
Діти навчаються в школі з трьох років. Приймають всіх бажаючих, до того ж директор розмовляє з кожним, хто вступає,
і записує свої спостереження, які веде аж до закінчення дитиною школи. В даний час в школі вчиться близько 3000 чоловік.
Школа розміщується в двох будинках, які називаються «Прогрес» і «Гармонія». Класи по 30-35 чоловік.
День починається підняттям шкільного прапора, коли всі збираються у внутрішньому дворі школи на спортивному майданчику
для п'ятихвилинної молитви. В Індії всі діти привчені до молитов.
На початок сторінки
Малюки багато займаються рукоділлям, малюванням для розвитку моторики кистей рук. Малюють не тільки пензликом чи олівцем,
але й просто пальцями. Багато співають і танцюють. Мови починають вивчати з трьох років. Вивчають природу.
З Малюками проводять спеціальні заняття, на яких вони вчаться промовляти, переказуючи історії і казки.
Раз на тиждень кожна дитина має провести визначений час у читальній кімнаті бібліотеки, де вона
самостійно вчиться працювати з книгами, конспектує, займається самоосвітою.
Особлива увага в бангалорській школі приділяється розвитку трудових і художніх навичок. Діти з раннього віку
працюють на землі, вирощують квіти, сільськогосподарські культури і дуже багато працюють в різних майстернях.
Вони вишивають, займаються мозаїкою, дизайном, вчаться танцям, музиці, декламації, грі на музичних інструментах.
У них є самодіяльний театр, хор; вони випускають журнал, радіогазету; влаштовують великі спортивні і музично-танцювальні свята.
У школі діє система патронажу старших над молодшими. Малюками фактично займаються старшокласники,
а вчителі керують цим процесом і допомагають при виникненні труднощів. Кожної суботи директор і вчителі проводять зустрічі
з батьками і дають їм рекомендації щодо виховання. Викладачів до школи підбирають за двома критеріями:
вони повинні любити дітей і мати широкий світогляд, оскільки з початку навчання в школі дітей виховують у віротерпимості.
Також дітям з наймолодшого віку в дуже простій і доступній формі прищеплюють небоязке відношення до смерті.
Наприклад, літній вчитель може так пояснювати маленькому учневі: «Я піду, та швидко знову повернуся і буду маленьким хлопчиком,
і ми разом з тобою будемо бавитися».
|
|
|